Alfa Romeo

LEGENDA WŁOSKIEJ MOTORYZACJI

Aby dowiedzieć się, skąd wzięła się nazwa marki ALFA ROMEO, należy cofnąć się aż do 1906 roku. Fabrykę samochodów zakłada wtedy Francuz Alexandre Darracqu. Cztery lata później zakład popada w kłopoty finansowe i zostaje przejęta przez grupę przedsiębiorców. Nowa spółka przyjmuje nazwę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, czyli w skrócie ALFA. Drugi człon nazwy pojawia się dopiero, gdy nowym właścicielem zostaje mediolański przemysłowiec Nicola Romeo.

Skoro już wyjaśniłam genezę nazwy to teraz parę słów o logo. Zostało ono zaprojektowane dopiero wtedy, gdy w 1910 powstała wcześniej wspomniana spółka. Romano Cattaneo połączył czerwony krzyż z flagi Mediolanu wraz z herbem rodziny Visconti, który przedstawia wojowniczego węża połykającego dziecko.

PRODUKCJA AUT

Pierwsze auto zostało wyprodukowane w tym samym roku, kiedy powstała spółka ALFA. Był to model 24HP, posiadał silnik monoblok i wyróżniał się dobrym przyspieszeniem. Silnik o 42 KM mógł rozpędził pojazd do 115km/h. ALFA 24 HP powstała w 300 egzemplarzach.

Natomiast pierwszy sportowy samochód 40-60 HP. Jego sześciolitrowy silnik OHV miał zawory sterowane popychaczami przez dwa wałki rozrządu w kadłubie. Samochód zajął pierwsze miejsce w rajdach w 1913 roku oraz wygrywał wyścigi w latach 1920-1921.

Z każdym kolejnym rokiem pojazdy zostają unowocześniane i biorą udział w kolejnych rajdach. Niestety w latach 30. XX wieku ponownie zmienia się właściciel. Staje się nim Instytut Odbudowy Przemysłu. Podjęta wtedy zostaje  decyzja o wycofaniu się z rajdów. Pomimo tego modele Alfy Romeo nieoficjalnie startują w barwach Ferrari. Profil produkowanych aut się zmienia. Nie tworzono już tylko sportowych modeli. Na rynku pojawił się nowy ośmiocylindrowy 8C, a także pierwsze ciężarówki i autobusy.

Model 1900 był pierwszym autem, które było w pełni wytwarzane przez producenta na linii produkcyjnej. Wyróżniał się on stosunkowo niewielką masą własną z uwagi na nowatorką konstrukcję karoserii zintegrowanej z podwoziem. Kolejnym największym hitem był model Giulietta, która dostępna była w różnych wersjach nadwoziowych – Sprint coupe, Spider, Saloon oraz Sprint Special i SZ.

Równie dużą popularność zyskał również model Giulia oraz Spider Duetto, któremu sławę w USA przyniosł film Mike Nicholsona „Absolwent” z Dustinem Hoffmanem w roli głównej.

KOLEJNE KŁOPOTY

Nie może być jednak zawsze pięknie i kolorowo. Firma ponownie popada w tarapaty finansowe. W 1986 roku zostaje ona sprzedana Grupie Fiata. Pod jego nadzorem powstaje chociażby model 156, czy pierwszy SUV – model Stelvio.

Nie jest to może szczegółowa historia marki, nie mniej można prześledzić w skrócie zawirowania jakie miały miejsce w tym zakładzie. Jako była posiadaczka i kierowca jednego z modeli tej marki mogę jedynie dodać, że jeżeli Alfa Romeo jest zadbana i odpowiednio eksploatowana to nie jest ona królową lawet 😉